Ropné znečistenie a jeho dôsledky pre živočíchy

Autor: Etela Kováčová | 1.5.2011 o 17:46 | (upravené 1.5.2011 o 20:16) Karma článku: 10,15 | Prečítané:  5073x

Znečistenie morí ropou nie je výnimočným javom. Dochádza k nemu každodenne, a tak sú určité úseky pobreží morí neustále zamorené. Toto znečistenie ničí množstvo rýb a usmrcuje aj iné živočíchy... Moria sa zdajú byť také obrovské, že sa človek môže domievať, akoby ich jeho správanie v žiadnom prípade nemohlo nijako ovplyvniť. Táto domienka je veľmi vzdialená od reality. Znečistenie morí ropou ničí celé pobrežia, spôsobuje vyhubenie kolónií vtákov a zabíja život v morí...

Ako dochádza k úniku nafty - znečisťovanie morí ropou naberá stále väčšie rozmery a miestami dostáva formu lokálných katastrof.Až do 50 rokov boli cisternové lode či tankery neveľkých rozmerov, a tak ich stroskotanie nemohlo príliš ohroziť morské organizmy. Ani množstvo ropy, ktoré sa dostávalo do mora pri ich vymývaní, nepresahovalo hranicu, kedy mohlo byť zneškodnené prirodzenou cestou, teda bakteriálnou činnosťou. Neskôr však došlo k nástupu supertankerov, namä v období, kedy bol z prevádzky vyradený Suezský prieplav.

V roku 1987 uniklo na celom svete do morí viac ako tri a pol milióna ton ropy. Pretože táto nafta pochádzala z rôznych zdrojov, vydal ropný priemysel upozornenie, podľa ktorého sú zaznamenávané všetkz známe prípady ropných havarií a ich príčiny.

Vyplachovanie nádrží na ropu na šírom mori : za veľkú časť znečistenia sú zodpovední kapitáni tankerov, ktorí aj keď sú si vedomí následkov  taktiž v rozpore so zákonom, vymývajú nádrže na mori a použitú znečistenú vodu do neho späť vypúšťajú.

Podľa odhadov predstavuje ropné znečistenie morí spôsobené lodnou dopravou len 28 %.Prekvapujúcich 72% pripadá na známe a nezakonné zvyklosti a návyky.

Nekontrolované výrony ropy z vrtov : výrony z vrtných otvorov pri ťažbe ropy uvoľňujú obrovské množstvá nafty a plynu, ktoré sa ťažko dajú využiť.

Po explózií vrtu na morskej ťažobnej plošine IXTOTI vytieklo v roku 1987 do Mexického zálivu viac ako 400000 ton ropy. Havárie tankerov : najdramatickejšie ropné zamorenie spôsobuje najmä stroskotávanie tankerov. Katastrofy tohto druhu sú ťaživou morou ropného priemyslu.

Odstráňovanie následkov - v porovnaní so spláškami, ktoré sa dostávajú do morí z priemyselných závodov a miest, je síce znečistenie ropou plošne obmedzené, ale škody ním spôsobené sú značné.

Problém odstraňovania ropného znečistennia na šírom mori sa musí vyriešiť.Aj tie najúčinnešie metódy a technológie závisia v značnej miere na podmienkach počasia a teplote vody.Rozbúrené more môže pomôcť rozdrobiť ropnú škvrnu, môže ale aj vytvoriť "penu" z ropy a vody, ktorá sa rozkladá oveľa horšie ako čistá ropa.

Keď je voda pokojá, môžu pomôcť dlhé, na hladine vody splývajúce zábrany, vlečené malými loďami, ktoré pomáhajú udržať ropu pohromade,tak, že je možné ju z hladiny čerpať do záchytných nádrží. Po zachytení maximálne možného množstva ropy a odčerpaní sa môžu zo vzduchu rozptylovať chemické látky, ktoré rozložia zvyšok ropy. Rozpúšťajú ju na drobné kvapôčky, emulziu, ktorá môže byť rozkladaná morskými baktériami. No aj tak vždy ostávajú zvyšky, ktoré putujú oceánom.

Surová ropa sa skladá z viac ako tisícky zlučenín. Vo väčšine morí sa pomerne rýchlo odparujú vysoko toxické ľahké uhľovodíky, ktoré sa normálne spracuvajú na motorový a letecký benzín. Vzniká pri tom síce neprijemný zápach avšak nebezpečenstvo pre život v mori sa znižuje.Ekológom významne pomáhajú kontrolné lietadlá, ktoré sú na palube vybavené vysokocitlivým zariadením, registrujúcim ropné škvrny a plavidlá,z ktorých sa ropa do mora dostala.Okrem lietadiel roztrekujúcich prípravky na rozkladane ropy sa používajú aj lietadla s prístrojmi schopnými rozoznať typ znečistenej látky, ktorá pokrýva hladin,takže je možné nasadiť najvhodnejší prostriedok.

Dopad na faunu - Od januára 1971 do júla 1979 bolo len na britskom pobreží nájdených 3600 vtákov uhynutých v dôsledku znečistenia ropou. V prvom rade sú ohrozené morské vtáky,napríklad alky a mníšiky. Pri svojich preletoch vyhľadávajú plochy mora s pokojnou vodou, kde môžu loviť ryby a odpočívať.

Voda pokrytá ropou vyzerá pokojne a bezpečne. Avšak keď vtáky pristanú uprostred olejovej škvrny, sú čoskoro úplne nasiaknuté ropou a už  hladiny nevzlietnú. Dokonca aj len slabo znečistené vtáky väčšinou umierajú,pretože sa pokšajú odstrániť lepkavú masu z peria, pričom ju požierajú a po niekoľkých dňoch sa ta otrávia. Premastené perie stráca izolačnú schopnosť a vták hynú predovšetkým na podchladenie.

Ropa obsiahnutá v rybách, ktoré sú potravou tuleňov, alebo na pobrežiach, kde sa tulene rozmnožujú, môže privodiť aj týmto  zvieratám ťažké ujmy na zdraví.Ak sú postihnuté len malým množstvom ropy, majú šancu prežiť.Avšak tie, ktoré vyplávajú do ropného kalu zväčša zahynú.

Viac ako tisíc riek a ľadovcových potokov ústi do morského zálivu Princ wiliam Sounds na Aljaške,jedného z najznámejších prírodných parkov Spojených štátov amerických.Uprostred tohto územia žila na isícoch malých ostrovčekoch jedna z veľkých morských vydier.

Týchto koónií existuje v celosvetovom meradle len jedenásť. Po havárií tankera Exxon Valdes zahynuli tisíce morských vydier a desaťtisíc ďalších bolo ťažkopostihnutých.

Keď zahynie niektorý z týchto živočíchov na znečistenie ropou,zožerú jeho dechtovité telo ryby alebo dravé vtáky, napriklad rliaky bielohlavé. Podobne ich môžu zožrať kosatky a uškatce.

 

Havaria tankeru Torrey Canyon pri Lands End,Veľká Británia,marec 1967. Prvé skutočné pustošivé ropné zamorenie spôsobil tanker Torrey Canyon,ktorý blízko Seven Stones nabeol na dno a do mora pri tom vytieklo 106000 ton ropy.Alky tenkozobé a vrúbkozobé z Britských ostrovov hynuli po tisíckach a populácie mníšikov bielobradých na francúzskych ostrovoch Sept bola prakticky vyhubená.

Havária tankeru Amoco Cadiz,bretónske pobrežie Francúzska, 1978.Bola to doposiaľ najväčšia havária tankeru, ku ktorej došlo pri európských brehoch. V dôsledku poškodenia motora sa Amoco Cadiz roztrieštil o pusté skalnaté pobrežie Bretónska.Zahynuli tisíce sťahovavých vtákov.

Havária tankeru Exxon Valdez pri Aljaške, 1989.Tento obrovský supertanker narazil na skalisko,pretože mu velil nespôsobili veliaci dôjstojník.Petrolejárska spoločnosť Exxon,štát Aljaška a úrady USAneboli schopné včas vypraviť zariaenia na záchranu nákladu a obmedzenia škôd, takže sa ropa rozšírila do väčšej časti oblasti  Prince Wiliam Sounds a silne postihla tunajšie živočíšstvo. Ćasté havárie obrovských tankerov sú spôsobené niekoľkými okolnosťami.Supertankery sú priliš ťažkopádne, majú veľmi dlhú bzdnú dráhu,a tak ľahšie stroskotajú ako menšie lode.

Čo môžeme urobiť? - pretože jedným z hlavných zdojov znečistenia morí ropou je čistenie nádrží ropy na šírom morí,mal by každý štát dohliadať na svoju časť mora a na svoju flotilu a zaujať oveľa prísnejšie postupy pri postihovaní takýchto priestupkov. Zjavne muselo najprv dôjsť k takýmto katastrofam, ktoré vyburcovali vlády, aby konečne pristúpili na medzinárodne záväzné zákonné normy. V jedinom roku bolo odčerpaných a zachytených vyše 100000 ton ropy pri odstráňovaní minerálných olejov v Severnom mori.

Značné množstvo ropy sa dostáva do mora odpadovou kanalizáciou alebo ako dôsledok znečistenia rier. Každý,kto vylieva starý olej do kanalizácie alebo ho nechá vsiaknúť do zeme,je spoluvinníkom pri znečisťovaní morí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?